Online dienstverlening: noodzaak én kans

UWV moet als gevolg van het regeerakkoord 2010 en het regeerakkoord 2012 fors bezuinigen. Tot en met 2018 gaat het om een bedrag van € 490 miljoen. Als gevolg hiervan zullen wij onze dienstverlening aan werkzoekenden op 30 vestigingen concentreren. Van daaruit bedienen wij 35 arbeidsmarktregio’s. Tot en met 2013 zijn wij uit 46 Werkbedrijfvestigingen vertrokken. De bezuinigingen leiden ook tot verkleining van ons personeelsbestand met enkele duizenden fte’s tot 2018.

Onze klanten zijn van ons afhankelijk. Ze hebben geen keuze, ze kunnen niet naar ‘de concurrent’. Ze mogen dan wél van ons verlangen dat we betrouwbare en toegankelijke dienstverlening aanbieden in een vorm die zo veel mogelijk aan hun wensen tegemoetkomt. Voor de meeste burgers betekent dat: als het even kan online, altijd en overal toegankelijk.

We hebben veel formulieren en transacties gedigitaliseerd. Daardoor kunnen mensen die hun baan verliezen vanuit huis een WW-uitkering regelen. Inmiddels verloopt 95% van de aanvragen digitaal. Omdat we onze werkprocessen steeds verder automatiseren, kunnen we meer volume aan met minder mensen. Zo waren we in staat de hausse aan WW-aanvragen snel te verwerken: in 98% van de gevallen hebben we ervoor gezorgd dat nieuwe WW'ers binnen 4 weken de eerste betaling ontvingen.

De meeste mensen met een WW-uitkering zijn zelfredzaam en krijgen de eerste 3 maanden van hun werkloosheid alleen online ondersteuning. Zo blijft er capaciteit beschikbaar om mensen te helpen die het zonder ondersteuning niet redden: mensen die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt moeten overbruggen zoals oudere werkzoekenden, mensen met een arbeidsbeperking en mensen die in de WW terechtkomen omdat ze geen recht (meer) hebben op een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Burgers die niet uit de voeten kunnen met onze digitale dienstverlening, bieden we de mogelijkheid op onze locaties langs te komen voor hulp. Speciaal voor deze ondersteuning hebben we voor de duur van een jaar 130 trainees in dienst. Mensen die om hulp vragen zijn welkom, maar we nodigen ook zelf mensen uit als we merken dat ze geen gebruik maken van onze digitale middelen, zoals de Werkmap.

UWV breidt ondersteuning bij online dienstverlening uit

UWV breidt ondersteuning bij online dienstverlening uit Lees verder