Ontwikkeling Wazo 2014

2012 42.000
2013 40.000
2014 t/m augustus 44.000

De Wet Arbeid en Zorg (Wazo) regelt dat vrouwen een uitkering van minimaal 16 weken krijgen tijdens en na hun zwangerschap. Verder regelt de Wazo onder andere verlof en uitkering bij adoptie en pleegzorg. Het aantal mensen met een Wazo-uitkering was eind augustus 2014 met 40.600 iets lager dan eind augustus 2013 (41.500). Daarnaast ontvingen 3.400 vrouwen die als zelfstandige werken een uitkering wegens zwangerschapsverlof, volgens de regeling Zelfstandige en Zwanger (ZEZ).

In de eerste 8 maanden van 2014 hebben we 90.700 nieuwe Wazo-uitkeringen toegekend (eerste 8 maanden 2013: 93.000). Het ging hierbij vrijwel geheel om uitkeringen in verband met zwangerschaps- en bevallingsverlof van werkneemsters: 84.100 tegenover 86.300 in de eerste 8 maanden van 2013. Er zijn 600 uitkeringen wegens pleegzorg- of adoptieverlof toegekend (700 in de eerste 8 maanden van 2013). Daarnaast hebben we 6.000 uitkeringen toegekend wegens zwangerschapsverlof van zelfstandigen (evenveel als in de eerste 8 maanden van 2013).