Huisvesting

UWV gebruikte eind 2013 109 panden, 20 minder dan eind 2012. Het aantal vierkante meters bedroeg eind 2013 circa 426.500, 29.500 minder dan eind 2012. Van het totaal wordt 11.300 vierkante meter onderverhuurd.

Vooral vanwege de stijgende werkloosheid hadden we in 2013 meer medewerkers dan geraamd. Daarvoor hebben we leegstaande ruimte in bestaande panden benut en medewerkers krapper gehuisvest. Van 4 panden is het huurcontract verlengd, in 7 panden zijn extra vierkante meters gehuurd en we hebben 2 workshopruimtes gehuurd.

In de periode tot 2015 zullen we de huurovereenkomsten van nog enkele panden verlengen. De besparingsdoelstelling van € 42 miljoen in 2015 ten opzichte van 2010 is wel gehaald, dankzij het openbreken van huurcontracten en onderhandelingen met verhuurders. Dat heeft in 2013 gezorgd voor een besparing van € 6,2 miljoen.

Volgens de definitie van de Rijksgebouwendienst is sprake van leegstand bij fysiek leegstaande verhuurbare ruimten. Eind december 2013 stonden 7 panden van UWV voor 100% leeg: Stationsplein in Schiedam (1.286 m2 ), Paterserf in Oosterhout (1.295 m2), Churchillstraat in Barneveld (1.163 m2), Stadhuisplein in Gorinchem (825 m2), Verheeskade in Den Haag (768 m2), de Vesting in Steenwijk (488 m2 ) en Plein 2000 in Huizen (567 m2).

UWV onderhoudt goede contacten met de Rijksgebouwendienst en andere publieke organisaties, om in voorkomende gevallen vraag en aanbod in het publieke domein op elkaar af te stemmen.