Meer gebruikersgemak op werk.nl

Eind juli 2013 heeft werk.nl extra mogelijkheden gekregen om het gebruikersgemak voor bezoekers te verhogen. We hebben ook gewerkt aan gewenste verbeteringen die uit een onderzoek van de FNV naar voren zijn gekomen.

• Werkzoekenden die de Werkmap gebruiken, krijgen voortaan 3 minuten voordat hun sessie verloopt een pop-up te zien, die de mogelijkheid biedt de sessie met een kwartier te verlengen. Dat voorkomt dat ingevoerde gegevens verloren gaan.
  • Werk.nl biedt meer mogelijkheden om naar wens ruimer of juist specifieker naar beroepen op werk.nl te zoeken. De relevantie van de resultaten en de wijze van zoeken is verbeterd.
  • Werkzoekenden kunnen nu zelf kiezen of ze vacatures willen ontvangen met of zonder vaste werklocatie. Voor werkgevers is het duidelijker geworden hoe ze de werklocatie kunnen invullen. Hierdoor krijgt de werkgever alleen cv’s van werkzoekenden die de vereiste woon-werk afstand willen afleggen.
  • Het zoekresultaat is niet langer beperkt tot 100 resultaten.

Na deze release van werk.nl is de website in augustus enige tijd minder bereikbaar geweest voor onze klanten. De storing werd veroorzaakt door een ontwerpfout in de Werkmap voor de release. Hierdoor werd werk.nl te zwaar belast en was er sprake van instabiliteit. Deze fout is hersteld. Om de uitkeringsaanvraag door te laten gaan, konden klanten zowel telefonisch als via de vestigingen een papieren WW- of WWB-aanvraag indienen. We hebben klanten extra tijd gegeven, ook om hun sollicitatieactiviteiten en andere taken door te geven.

Het massale gebruik van onze online dienstverlening (rond de 3 miljoen bezoekers per maand op werk.nl), het toegenomen aanbod van online diensten en de roep om maatwerk en klantgerichte diensten vragen om een betrouwbaar ICT-platform. In 2013 hebben we op dat gebied belangrijke technische keuzes gemaakt waar het gaat om het besturingssysteem en de verdere modernisering van het platform. Die modernisering wordt in 2015 afgerond. Daarnaast is besloten de operationele verantwoordelijkheid voor het beheer van de beschikbaarheid te beleggen bij de leverancier van het rekencentrum. Deze neemt ook de coördinatie met de leverancier van het applicatiebeheer voor zijn rekening.