Mobiliteit en vitaliteit

Krimpende structurele budgetten zorgen voor het verdwijnen van duizenden vaste arbeidsplaatsen. Veranderingen in de dienstverlening en de digitalisering zorgen voor een verandering in functies. Ook hebben we te maken met de verhoging van de pensioenleeftijd. Juist dan is het van groot belang dat medewerkers werkfit, duurzaam inzetbaar en vitaal blijven. We zien het als onze opdracht om onze medewerkers daarvoor goed toe te rusten en hun aanpassingsvermogen te versterken. Dat doen we sámen met de medewerkers zelf.

Het management speelt een belangrijke rol bij het stimuleren en ontwikkelen van mobiliteit en kan daarvoor gebruik maken van diverse tools en specifieke trainingen. Managers hebben daarnaast een voorbeeldfunctie. Daarom hebben we het afgelopen jaar geïnvesteerd in de mobiliteit van het management. 22% van het tweedelijnsmanagement is in 2013 een andere functie gaan vervullen. We stimuleren mensen ook om zowel horizontale als verticale loopbaanstappen te zetten.

Oplossingen voor boventallig verklaarde medewerkers tot en met 2013

Tot en met 2013 is al aan 3.828 medewerkers boventalligheid aangezegd; als gevolg van de bezuinigingen verdwijnen er tot 2015 nog eens duizenden structurele arbeidsplaatsen bij UWV. De tabel toont de oplossingen voor boventallige medewerkers tot en met 2013.