Aantal ontvangen klachten

20119.086
20128.442
20138.471

In 2013 ontvingen we 8.471 klachten, ongeveer even veel als in 2012. Het gaat dan om alle uitingen van ongenoegen over een gedraging, handeling of nalatigheid van (een medewerker van) UWV.

Veel klachten gingen over de beperkte bereikbaarheid van de websites uwv.nl en werk.nl als gevolg van een storing (vooral in januari en augustus 2013), over de arbeidsjuridische dienstverlening en over de WW. Dit laatste is in lijn met de toename van het aantal aanvragen WW en de daaraan gerelateerde ontslagaanvragen. In de loop van 2013 daalde het aantal klachten.

We zetten het aantal klachten over uitkeringsbeslissingen af tegen het aantal uitkeringsbeslissingen. De uitkomst daarvan geeft de klachtintensiteit weer. In 2013 was de klachtintensiteit 0,3%, net als in 2012. Hiermee voldoen we aan de norm van 0,4%.

De klanttevredenheid over de afhandeling van klachten kwam uit op een 6,0. In 2012 was dat nog een 5,7.

Klachtsoorten

In 2013 ontvingen we 8.471 klachten. De tabel laat zien waar de klachten over handelden.