Preventieve handhaving

We willen voorkomen dat mensen onbedoeld, door onduidelijkheid, de regels overtreden. Daarom leggen we goed uit wat die regels zijn, wat we van burgers verlangen, wat zij op hun beurt van ons mogen verwachten en wat het nieuwe boetebeleid inhoudt. In onze communicatie daarover proberen we een goede balans aan te brengen tussen duidelijkheid en vriendelijkheid. Ook in 2014 voeren we in samenwerking met het ministerie van SZW campagne om mensen met recht op een uitkering erop te wijzen dat zij verplichtingen hebben en die moeten nakomen. Om klanten van UWV te bereiken worden radiospotjes en banners op internet ingezet. De campagne is vanaf 24 maart 2 weken te horen geweest op de radio.

Met risicoanalyses onderzoeken we welke klanten relatief meer geneigd zijn om de regels te overtreden. Daarbij maken we steeds vaker gebruik van digitale onderzoeksmethoden. Ook zetten we in toenemende mate online kanalen (waaronder de Werkmap) in om de naleving van plichten te bevorderen.

Overtredingen inlichtingenplicht 2014

Uitkeringsgerechtigden zijn verplicht alle gegevens die van belang zijn voor hun uitkering direct door te geven. De tabel toont de aantallen geconstateerde overtredingen, de opgelegde boetes en het schadebedrag voor 2013.