Eerstejaars Ziektewetbeoordelingen 2014

Op basis van de nieuwe wet Beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters voert UWV na 44 weken ziekte een eerstejaars Ziektewetbeoordeling uit. Als we bij deze beoordeling vaststellen dat de vangnetter meer dan 65% van zijn maatmanloon kan verdienen in algemeen geaccepteerde arbeid, dan vervalt het recht op de Ziektewetuitkering. (Het maatmanloon is het loon dat een gezonde persoon met soortgelijke opleiding en ervaring met arbeid gewoonlijk verdient.) Daarbij geldt een uitlooptermijn van 1 maand.

Deze maatregel geldt voor alle klanten met een Ziektewetuitkering die op of na 1 januari 2013 ziek zijn geworden. Zij worden vanaf de 44e week van hun ziekte opgeroepen voor de beoordeling. De uitvoering van de eerstejaars Ziektewetbeoordelingen is in november 2013 gestart, inmiddels is het een omvangrijk deel van het takenpakket.

Sinds november 2013 hebben we 13.700 van deze beoordelingen afgerond (waarvan 700 van werkgevers die eigenrisicodrager zijn). Van degenen die beoordeeld zijn, stroomt 59% door naar het tweede Ziektewetjaar, 35% is minder dan 35% arbeidsongeschikt en heeft daarom geen recht meer op een Ziektewetuitkering. Dit geldt ook voor 6% die tijdens de beoordeling alsnog hersteld is verklaard voor eigen werk. Afspraak is dat we de beoordelingen vóór de ingangsdatum van het tweede Ziektewetjaar afhandelen. De cumulatieve tijdigheid van de beslissingen voldeed tot en met april aan de norm van 90%.

Voorkomen van instroom in de WIA 2014

Voor mensen met een Ziektewetuitkering, de zogeheten vangnetters, vervult UWV de rol van arbodienst. De tabel toont de resultaten op het gebied van preventie: het voorkomen dat mensen vanuit ziekte doorstromen naar de WIA.