Loonsancties 2014

Als een werknemer ziek is, betaalt de werkgever het loon gedurende maximaal 2 jaar (104 weken) door. In deze periode moeten de werkgever en diens zieke werknemer zich inspannen om de werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te laten gaan. Wij beoordelen hun gezamenlijke inspanningen op basis van het re-integratieverslag dat werkgever en werknemer opstellen bij het indienen van de WIA-aanvraag. Bij onvoldoende inspanningen door de werkgever legt UWV een loonsanctie op en moet de werkgever het loon langer doorbetalen. In de eerste 4 maanden van 2014 effectueerden we 700 loonsancties.

Wanneer een werkgever na verloop van tijd van mening is dat hij alsnog voldoende inspanningen heeft geleverd om zijn zieke werknemer te re-integreren, kan hij een verzoek indienen om de loonsanctie te bekorten. In 300 gevallen hebben we geconstateerd dat er opnieuw of nog steeds sprake was van tekortkomingen was in de re-integratie-inspanningen en is besloten de sanctie te continueren. In de eerste 4 maanden van 2014 effectueerden we ook 600 administratieve loonsancties wegens een onvolledig re-integratieverslag.