Mogelijke fraude bij aanvraag arbeidsongeschiktheidsuitkeringen

Bij een lopend strafrechtelijk onderzoek naar gefingeerde dienstverbanden door de Inspectie SZW is het vermoeden gerezen dat er mogelijk fraude is gepleegd bij de aanvraag van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. Het Openbaar Ministerie heeft UWV toestemming gegeven om bij ongeveer 130 mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering te onderzoeken of er inderdaad sprake is van uitkeringsfraude. Na een eerste analyse zijn 40 dossiers verder onderzocht, sinds half mei worden op basis hiervan 25 mensen opnieuw beoordeeld. We verwachten de eerste resultaten eind 2014.

Een vermoeden van fraude met arbeidsongeschiktheidsuitkeringen ontstond ook bij een onderzoek door de Inspectie SZW naar fraude door zorgverleners bij de indicatiestelling voor een persoonsgebonden budget (PGB) en zorg in natura. We zijn hierop 2 onderzoeken gestart. Het eerste onderzoek is inmiddels afgerond, we hebben daarbij geen aanwijzingen aangetroffen van foutieve voorlichting aan UWV door behandelaars of begeleiders van mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering die gebruik maken van een PGB of zorg in natura. Een tweede onderzoek loopt nog, we verwachten de evaluatie deze zomer af te ronden.