Minder ontslagaanvragen

Werkgevers die een arbeidsovereenkomst zonder instemming van de betrokken werknemer willen beƫindigen, kunnen een ontslagvergunning aanvragen bij UWV. In de eerste 4 maanden van 2014 werden 15.500 ontslagaanvragen ingediend bij UWV, 33% minder dan in de eerste 4 maanden van 2013. We verwachten dat het aantal ontslagaanvragen, gelet op de ontwikkelingen in de zorgsector, de komende periode toeneemt. We hebben 16.400 ontslagaanvragen afgewikkeld, 30% minder dan in de eerste 4 maanden van 2013. Het overgrote deel (85%) van de aanvragen was van bedrijfseconomische aard.

De ontslagtoets voorkomt dat werknemers worden ontslagen zonder dat daar een redelijke grond voor is, of dat de verkeerde mensen worden ontslagen. 54% van de afgehandelde aanvragen heeft geleid tot een ontslagvergunning (8.800), 27% is door de werkgever tijdens de behandeling ingetrokken, 8% werd afgewezen en 11% werd vanwege onvoldoende informatie niet in behandeling genomen. We hebben 81% van de ontslagvergunningen binnen de norm van 6 weken afgegeven (doelstelling is 82%).

Ontwikkeling WW 2014

Het aantal beëindigde uitkeringen lag in de eerste 4 maanden van 2014 voor het eerst sinds 2008 weer hoger dan het aantal toegekende WW-uitkeringen. De tabel toont de ontwikkeling sinds 2003.