Minder tewerkstellingsvergunningen

Werkgevers die personeel willen aannemen uit Kroatiƫ of landen buiten de Europese Economische Ruimte (EER), moesten tot en met maart 2014 altijd bij UWV een tewerkstellingsvergunning aanvragen. In de eerste 4 maanden van 2014 zijn er 2.700 aanvragen ingediend en hebben we 2.900 van deze aanvragen getoetst. Van de afgehandelde aanvragen is 78% gehonoreerd (2.200). In de eerste 4 maanden van 2014 hebben we 90% van de tewerkstellingsvergunningen binnen 5 weken afgegeven.

Sinds 1 april 2014 behandelt de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) de aanvragen voor tewerkstellingsvergunningen waarbij ook een verblijfsvergunning nodig is. Voor deze gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid (GVVA) verstrekt UWV een advies aan de IND, die vervolgens een beslissing neemt. UWV blijft wel aanvragen behandelen voor een tewerkstellingsvergunning waarbij geen verblijfsvergunning nodig is. Dit geldt voor mensen die maximaal 3 maanden in Nederland blijven, voor mensen die al in Nederland verblijven zoals asielzoekers of werkstudenten, en voor alle concernoverplaatsingen. UWV toetst de adviezen voor de IND en de aanvragen voor tewerkstellingsvergunningen op dezelfde gronden. In april is door de opstart van deze procedure een beperkt aantal adviezen afgegeven (30 stuks).

Eén vergunning voor arbeid en verblijf vanaf 1 april

Eén vergunning voor arbeid en verblijf vanaf 1 april Lees verder