Taskforce Wajong Werkt 2014

UWV zet in op het creëren van meer werkplekken voor Wajongers bij reguliere werkgevers. Dit doen we met het in maart gestarte initiatief Wajong Werkt, dat ondersteund wordt door prominenten uit bedrijfsleven, overheid, vakbonden en belangenverenigingen. Ondanks de slechte economische situatie vonden in de eerste 4 maanden van 2014 mede dankzij onze inspanningen 2.400 Wajongers een baan.

Het programma Wajong Werkt wil het werkgevers gemakkelijk maken om een Wajonger te vinden, aan te nemen en in dienst te houden. Nu heeft slechts een kleine 5% van de bedrijven een Wajonger in dienst, terwijl 40% aangeeft dit te overwegen.

Om het aantal Wajongers bij reguliere werkgevers te verhogen, onderneemt UWV de volgende activiteiten:

• Wij maken voor bedrijven inzichtelijk welke Wajongers in hun regio beschikbaar zijn voor werk, en wat zij kunnen. We verbeteren de opgestelde profielen en checken de categorisering van Wajongers zorgvuldig, zodat Wajongers nauwkeuriger kunnen worden gematcht met de werkgeversvraag. Voor Wajongers die al gedeeltelijk werken, stellen we geen nieuw profiel op. Op basis van de schoningsactie zijn nu in totaal 9.050 Wajongers direct beschikbaar voor werk. Ongeveer 1.400 van hen hebben een Wsw-indicatie.
  • Om beter inzicht in de beschikbare Wajongers te krijgen, worden in de regio’s workshops en andere groepsactiviteiten georganiseerd. De Wajongers krijgen daar beter inzicht in hun eigen kwaliteiten en leren hoe ze zich beter kunnen presenteren.
  • Wajongers kunnen sinds juli 2013 in hun cv op werk.nl aangeven dat ze Wajonger zijn en dat ze op zoek zijn naar Wajongvacatures. 2.600 Wajongers hebben dat inmiddels gedaan. Werkgevers kunnen nu alle cv’s van voor werk beschikbare Wajongers op werk.nl bekijken.

Een belangrijk instrument voor de taskforce om Wajongers naar werk te begeleiden is de website Wajongwerkt.nl. Hier kunnen werkgevers hun vacatures specifiek voor Wajongers aanleveren en kunnen Wajongers vacatures zoeken. Onder regie van ons Werkgeversservicepunt Wajong zoeken re-integratiebureaus kandidaten bij de vacatures. In de eerste 4 maanden van 2014 werden via de website gemiddeld 109 vacatures aangeboden.

Aantal werkende Wajongers 2014

Ondanks de slechte economische situatie zijn we erin geslaagd om in de eerste 4 maanden van 2014 voor 2.400 Wajongers een baan te vinden. De tabel toont de ontwikkeling hierin.

Agrarische bedrijven bieden werk aan Wajongers

Agrarische bedrijven bieden werk aan Wajongers Lees verder