Online dienstverlening aan werkzoekenden 2014

Op werkdagen zijn circa 180.000 bezoekers actief op werk.nl. De site wordt iedere maand rond de 3,5 miljoen keer bezocht. Daarmee is werk.nl een van de meest bezochte sites in Nederland.

Alle werkzoekenden krijgen sinds de tweede helft van 2013 in hun Werkmap het advies om van de online sollicitatietraining gebruik te maken. Werkzoekenden geven aan het prettig te vinden dat de training praktische handvatten biedt en vernieuwende inzichten geeft. Ze waardeerden de online training gemiddeld met 4 sterren (5 sterren is de maximumscore).

Er wordt ook goed gebruik gemaakt van andere online trainingen. De in 2013 ontwikkelde online training 'Vind een baan met Social Media' maakt na een succesvolle pilot nu onderdeel uit van de standaard dienstverlening voor alle werkzoekenden, met of zonder uitkering. De training helpt werkzoekenden zich bewust te worden van de kracht van sociale media bij het vinden van werk. Zij krijgen daarbij praktische informatie en opdrachten om sociale media te gebruiken bij het vinden van werk. Na de training hebben de deelnemers via sociale media hun netwerk in kaart gebracht en geactiveerd, hun online profielen verbeterd, naar banen gezocht op social media en contact gelegd met recruiters en werkgevers.

Voor de doelgroep 45-plus is in 2013 een webinar ‘Solliciteren met 20 jaar werkervaring’ ontwikkeld. Het webinar “Solliciteren met 20 jaar werkervaring” is na een testperiode sinds medio april een vast onderdeel geworden van de basisdienstverlening. Binnen een maand heeft dit tot 902 deelnemers geleid. Werkzoekenden krijgen na 8 weken werkloosheid via hun Werkmap een uitnodiging om mee te doen aan dit webinar. Er zijn iedere week meerdere webinars waarvoor werkzoekenden zich kunnen aanmelden; ze kunnen ze volgen waar en wanneer hun dit het beste uitkomt. Het webinar ‘Netwerken met Twitter’ kende in de afgelopen 4 maanden 511 deelnemers en ‘Hoe val ik op met mijn cv?’ al 1.173 deelnemers.

Een webinar biedt de mogelijkheid in te spelen op actuele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en op specifieke behoeftes en wensen van werkzoekenden. Werkzoekenden wordt aan het begin van het webinar gevraagd waarin zij het meest geïnteresseerd zijn als het gaat om het vinden van werk. De antwoorden bepalen mede de inhoud van het webinar. Bij een webinar helpen 2 trainers in één keer maximaal 140 werkzoekenden.

Werkzoekenden inspireren ook elkaar met eigen voorbeelden en situaties tijdens de chatsessie. Na afloop van het webinar ontvangen werkzoekenden een document met daarin alle gedeelde tips en informatie, zodat zij alles nog eens na kunnen lezen.

We werken continu aan de verbetering van de stabiliteit en performance van onze online dienstverlening. Periodiek voeren wij daarvoor onderhoudswerkzaamheden uit. We doen dat vooral in weekenden en ’s nachts en we kondigen het altijd vooraf aan, zodat klanten (werkzoekenden en werkgevers) er rekening mee kunnen houden. Bij calamiteiten kunnen klanten UWV Telefonie bellen. Wanneer onze sites onverhoopt toch langdurig uit de lucht zijn, bieden we alternatieven en krijgen onze klanten meer tijd om bijvoorbeeld hun sollicitatieactiviteiten en andere taken door te geven.

Daarnaast blijven we werken aan het verbeteren van de functionaliteit en het gebruiksgemak van de site. We voeren continu onderzoek uit naar de ervaringen van klanten met werk.nl. We doen dat op verschillende manieren: via klanttevredenheidsonderzoeken, bulletin boards (een online interactief klantenpanel) en usability-onderzoeken.

Eind 2013 zijn we gestart met de ontwikkeling van een community. Door bezuinigingen en digitalisering van onze dienstverlening is er minder ruimte voor persoonlijke gesprekken met werkzoekenden. Het doel van de community is om ruimte te bieden voor dialoog. De community is een onlineplatform waarop werkzoekenden vragen kunnen stellen en met elkaar ervaringen, verhalen en tips kunnen uitwisselen in hun zoektocht naar werk. Uit onderzoeken blijkt dat klanten hier behoefte aan hebben. In de afgelopen jaren heeft UWV ervaring opgedaan met diverse fora. Die ervaring is meegenomen in de ontwikkeling van de community. De community wordt gefaseerd uitgerold. De proeftuin (een test- en pilotfase) start medio juni en de landelijke lancering wordt medio oktober 2014 verwacht.