Werkgeversservicepunten 2014

Op de Werkgeversservicepunten kunnen werkgevers terecht voor informatie, advies en expertise. Om werkgevers en branches professioneel te kunnen ondersteunen en landelijke brancheafspraken goed te kunnen vertalen naar de regio’s hebben we onze dienstverlening in alle Werkgeverservicepunten branchegericht ingedeeld.

De Werkgeversservicepunten richten zich primair op het vinden van vacatures en het creëren van baanopeningen bij werkgevers en sectoren. Bijzondere aandacht krijgt de dienstverlening aan werkgevers die bijvoorbeeld langdurig werklozen en Wajongers een kans willen geven.

Het Landelijk Werkgeversservicepunt heeft in de eerste 4 maanden van 2014 5 nieuwe landelijke convenanten afgesloten: 2 voor Wajongers, 1 voor 45-plussers en 2 voor meerdere doelgroepen. In de regio zijn 30 nieuwe convenanten afgesloten: 5 voor Wajongers, 4 voor 45-plussers, 2 voor jongeren, 1 voor mensen die tussen de 3 en 12 maanden werkloos zijn en 18 voor meerdere doelgroepen.

In 2016 wil Albert Heijn 2.000 Wajongers in dienst hebben. Dit houdt in, dat er in 2014 zo'n 800 Wajongers aangenomen moeten worden en in 2015 nog eens 500. In eerste instantie wordt een pilot gedraaid in Apeldoorn. Het project Albert Heijn richt zich naast het daadwerkelijk invullen van de arbeidsplaatsen met Wajongers op het ontwikkelen van een dienstverleningspakket met betrekking tot Wajongers voor grote landelijke werkgevers. Dit dienstverleningspakket volgt 5 sporen:

• werving en selectie
  • inzet van arbeidsdeskundigen
  • subsidiering van interne jobcoaching bij de opdrachtgever
  • loondispensatie (vooraf de loonwaarde van een Wajonger vaststellen)
  • regelen van de centrale afhandeling van aanvragen voor voorzieningen en regelingen.

Als dit dienstverleningspakket voldoende is uitgekristalliseerd, kan het ook aan andere partijen worden aangeboden.