Mobiliteit en vitaliteit 2014

Forse krimp van de structurele budgetten zorgt voor het verdwijnen van duizenden vaste arbeidsplaatsen. Veranderingen in de dienstverlening en de digitalisering zorgen daarnaast voor veranderingen in functiehuis en functie-inhoud. Ook hebben we te maken met de verhoging van de pensioenleeftijd. Juist dan is het van groot belang dat medewerkers werkfit, duurzaam inzetbaar en vitaal blijven. We zien het als onze opdracht om de medewerkers daarvoor goed toe te rusten en hun aanpassingsvermogen te versterken. Dat doen we samen met de medewerkers zelf. Het management speelt een belangrijke rol bij het stimuleren en ontwikkelen van mobiliteit en kan daarvoor gebruik maken van diverse tools en specifieke trainingen. Ook het voorbeeldgedrag van het management speelt hierbij een belangrijke rol.

In de eerste 4 maanden van 2014 zijn initiatieven gestart die moeten bijdragen aan zowel het vergroten van de mobiliteit als het versterken van de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Zo is de communicatiecampagne ‘Blijf scherp op je toekomst’ van start gegaan. De campagne wijst medewerkers op de noodzaak om bewust en proactief in te spelen op hun toekomstige inzetbaarheid, We bieden hun daarvoor digitale middelen.

Ook is de werving gestart voor het Key-programma. Dit programma is bedoeld voor talentrijke leidinggevenden en biedt hun gedurende 2 tot 3 jaar een op maat gesneden mix van opleiding en gerichte managementopdrachten.

Oplossingen voor boventallig verklaarde medewerkers tot en met april 2014

Tot en met april 2014 is al aan 3.963 medewerkers boventalligheid aangezegd. De tabel toont de oplossingen voor boventallige medewerkers tot en met april 2014.