Stabiliteit, continuïteit en informatiebeveiliging

ICT is de ruggengraat van de processen in onze organisatie. We treffen maatregelen om onderhoud, stabiliteit, continuïteit en beveiliging van onze ICT-systemen structureel te verbeteren.

• Onderhoud. We voeren achterstallig onderhoud uit in het hoofdrekencentrum in het programma Groot Onderhoud. Inmiddels is 60% van het achterstallig onderhoud weggewerkt. De rest volgt grotendeels in de loop van 2014 en voor een klein deel in 2015. Daarna wordt het bijhouden van het onderhoud een regulier proces.
  • Stabiliteit en continu├»teit. We moderniseren de infrastructuur voor online diensten. In augustus van dit jaar moet de stabiliteit van werk.nl op niveau zijn gebracht. We liggen op schema met de maatregelen die we hiervoor nemen. In 2015 zullen de modernisering van de technologie en de verbetering van de applicatie zorgen voor een structureel geborgde stabiliteit.
  • Beveiliging. We hebben het rekencentrum uitgebreid met diensten om het effect van cyberaanvallen op de webinfrastructuur (Ddos-aanvallen) te beperken. In opdracht van de dienst digitale overheid Logius is onze informatiebeveiliging beoordeeld. Dit is een voorwaarde voor aansluiting op DigiD. Bij het assessment van eind 2013 voldeden we aan 24 van de 28 gestelde normen. Door de grote druk op de ontwikkeling van online dienstverlening vereist de inpassing van analyse en de implementatie van maatregelen veel aandacht. Eind 2013 is een plan van aanpak vastgesteld om verantwoordelijkheden duidelijker te beleggen, normen vast te stellen en technische ondersteuning te faciliteren. Dit plan draagt niet alleen bij aan het oplossen van de bij het assessment geconstateerde issues, maar ook aan het permanent bewaken dat wat goed was ook goed blijft. De eigen capaciteit voor penetratietesten van UWV wordt daarvoor ingezet. Alle zeilen worden bijgezet om bij het assessment eind 2014 de zaken op orde te hebben.

Beschikbaarheid en performance van werk.nl verbeterd

Beschikbaarheid en performance van werk.nl verbeterd Lees verder