Maatschappelijk verantwoord ondernemen 2014

UWV staat midden in de maatschappij en draagt bij aan het perspectief van zijn klanten. Wij streven ernaar dat ons handelen een positieve impact heeft op zowel mens, milieu als samenleving. Dit doen wij door met samen onze medewerkers, klanten en partners een duurzame bijdrage te leveren.

UWV maakt sinds 2013 aan de hand van de MVO Prestatieladder zijn maatschappelijk verantwoord ondernemerschap inzichtelijk. De MVO Prestatieladder, die aansluit op de uitgangspunten van ISO 26000, kent 5 niveaus waarop gecertificeerd kan worden. Na het uitvoeren van een kwalitatieve verbeterslag zijn we sinds december 2013 conform onze doelstelling gecertificeerd op niveau 3. In 2014 wordt de systematiek van de MVO prestatieladder bestendigd en is de doelstelling om certificering op niveau 3 van de MVO Prestatieladder te behouden.

In de eerste 4 maanden van 2014 hebben we onder meer de volgende activiteiten uitgevoerd:

• Bij de aanbesteding voor binnenlands betalingsverkeer zijn MVO en social return als criteria opgenomen, waarbij de aandacht wordt gevestigd op de methode van de inclusieve arbeidsorganisatie. Bij die methode wordt bekeken of het mogelijk is een bestaande functie voor bijvoorbeeld een Wajonger aan te passen, of een geheel nieuwe functie te creĆ«ren door bijvoorbeeld bepaalde taken uit bestaande functies af te splitsen. Hierover voeren we nog gesprekken met de geselecteerde leverancier. Per 1 juni 2014 zal de nieuwe leverancier worden gecontracteerd.
  • We bieden arbeidsplaatsen aan Wajongers en andere mensen die moeilijk aan het werk komen. In de eerste 4 maanden van 2014 zijn er 11 Wajongers binnen UWV geplaatst op inclusieve functies.
  • UWV zal in juni met 3 teams deelnemen aan de ProkkelSterrenslag. Tijdens dit sportevenement ontdekken mensen met en zonder verstandelijke beperking op een laagdrempelige wijze elkaars mogelijkheden.
  • Op 15 april 2014 zijn de UIL Awards uitgereikt aan UWV leveranciers die een belangrijke bijdrage hebben geleverd op het gebied van innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Winnaars waren Trigion Beveiliging BV, Coors Interieurbouw BV, Maasmond Rotterdam BV en Securitas Beveiliging BV. De prijs voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is gedeeld in de categorieĆ«n Milieu (Coors Interieurbouw NV) en Social Return (Securitas Beveiliging BV).

UWV als eerste ZBO gecertificeeerd voor MVO-beleid

UWV als eerste ZBO gecertificeeerd voor MVO-beleid Lees verder