Probleemsituaties oplossen

UWV heeft bijna 1,4 miljoen klanten, die in een aantal gevallen van meerdere regelingen gebruik maken. Daar kunnen verschillende instanties bij betrokken zijn, en binnen UWV meerdere afdelingen. Soms worden daarbij fouten gemaakt, en dat kan een klant in problemen brengen. Om dit soort gevallen tijdig te signaleren en snel en structureel op te lossen, kent UWV een speciale procedure en zijn in alle districten teams ingericht die meldingen oppakken. De teams zorgen er bijvoorbeeld voor dat met voorrang een uitkeringsbeslissing wordt genomen voor klanten die in ernstige financiële nood raken doordat er iets misgaat bij UWV of door een ongelukkige samenloop van omstandigheden bij de klant.

In de eerste 4 maanden van 2014 hebben onze teams 161 probleemsituaties opgelost. Hierbij werd de klant in 92% van de gevallen binnen 48 uur zicht op een passende oplossing geboden. Binnen een aantal weken na oplossing van het probleem neemt UWV contact met de klant op om te verifiëren of de geboden oplossing effectief was. Onze klanten ervaren dit als zeer waardevol. We verwachten dat onze teams in 2014 ongeveer 500 keer in actie zullen komen.

Sinds 2013 kunnen ook werkgevers met problemen aangemeld worden. Tot nu toe hebben zij slechts een beperkt aantal meldingen gedaan. De meldingen hadden voornamelijk betrekking op ziekte- en zwangerschap.