Doelmatige uitvoerder 2014

UWV is een doelmatige uitvoerder. De uitvoeringskosten (het bedrag dat we uitgeven aan onder meer personeel, huisvesting en automatisering) zijn relatief laag. In de eerste vier maanden van 2014 bedroegen de totale uitvoeringskosten van UWV € 602 miljoen. Dat is 6,6% van de programmakosten (het bedrag dat we uitgeven aan uitkeringen en sociale lasten).

We staan voor de opgave om omvangrijke bezuinigingen te realiseren, ongeveer € 470 miljoen tussen 2011 en 2018. Dat doen we onder meer door over te gaan van een full serviceconcept naar selfservice, waarbij we onze persoonlijke face-to-face dienstverlening steeds verder afbouwen en voor een groot deel vervangen door digitale dienstverlening.

Onze reguliere uitvoeringskosten (het bedrag exclusief bijzondere lasten, project- en frictiekosten) waren in de eerste vier maanden van 2014 2,1% hoger dan in de eerste vier maanden van 2013. De hogere werkloosheid in 2014 is de belangrijkste oorzaak van deze stijging.