Sociaal-medische beoordelingen 2014

Onze verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen beoordelen voor iedereen die een arbeidsongeschiktheidsuitkering aanvraagt het recht op en de hoogte van de geclaimde uitkering. Ook stellen zij vast wat de resterende arbeidsmogelijkheden zijn. In de eerste 8 maanden van 2014 voerden zij in totaal 53.900 claimbeoordelingen uit (zelfde periode 2013: 55.500).

Wanneer er een verandering optreedt in de gezondheidssituatie van mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering, volgt een herbeoordeling. We hebben met SZW afgesproken om 31.000 herbeoordelingen uit te voeren in 2014. We liggen op koers: in de eerste 8 maanden van 2014 hebben we in totaal 23.100 herbeoordelingen uitgevoerd (zelfde periode 2013: 20.500).

Sinds november 2013 worden alle mensen met een Ziektewet-uitkering na 44 weken ziekte beoordeeld. In de eerste 8 maanden van 2014 hebben we 20.900 van deze eerstejaars Ziektewet-beoordelingen afgerond.

Sociaal-medische beoordeling Wajong 2014

In de eerste 8 maanden van 2014 handelden we 16.800 aanvragen voor de nieuwe wet Wajong af. De tabel laat zien hoeveel aanvragen zijn toegekend en met welk resultaat.