Eerstejaars Ziektewet-beoordelingen 2014

Op basis van de nieuwe wet Beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters voert UWV na 44 weken ziekte een eerstejaars Ziektewet-beoordeling uit. Als we daarbij vaststellen dat de vangnetter meer dan 65% van zijn maatmanloon kan verdienen in algemeen geaccepteerde arbeid, dan vervalt het recht op de Ziektewet-uitkering. Het maatmanloon is het loon dat een gezonde werknemer met soortgelijke opleiding en ervaring met arbeid gewoonlijk verdient. Deze maatregel geldt voor alle klanten met een Ziektewet-uitkering die op of na 1 januari 2013 ziek zijn geworden. Zij worden vanaf de 44e week van hun ziekte opgeroepen voor de beoordeling. De uitvoering van de eerstejaars Ziektewet-beoordelingen is in november 2013 gestart, inmiddels is het een omvangrijk deel van het takenpakket. De afgelopen maanden hebben we veel aandacht besteed aan de kwaliteit en tijdigheid van deze beoordelingen, omdat beide elementen onder druk stonden.

In de eerste 8 maanden van 2014 hebben we 20.900 van deze beoordelingen afgerond. Van degenen die beoordeeld zijn, stroomt 58% door naar het tweede Ziektewet-jaar, 36% is minder dan 35% arbeidsongeschikt en heeft daarom geen recht meer op een Ziektewet-uitkering. Dit geldt ook voor 7% die tijdens de beoordeling alsnog hersteld is verklaard voor eigen werk. Afspraak is dat we de beoordelingen vóór de ingangsdatum van het tweede Ziektewet-jaar afhandelen. De cumulatieve tijdigheid van de beslissingen tot en met augustus bedroeg 92% en voldeed daarmee aan de norm van 90%.

Voorkomen van instroom in de WIA 2014

Voor mensen met een Ziektewet-uitkering, de zogeheten vangnetters, vervult UWV de rol van arbodienst. De tabel toont de resultaten op het gebied van preventie: het voorkomen dat mensen vanuit ziekte doorstromen naar de WIA.