Mogelijke fraude bij aanvraag arbeidsongeschiktheidsuitkeringen

Bij een lopend strafrechtelijk onderzoek naar gefingeerde dienstverbanden door de Inspectie SZW is het vermoeden gerezen dat er mogelijk fraude is gepleegd bij de aanvraag van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen en bij verzoeken tot verhoging van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. Het Openbaar Ministerie heeft UWV toestemming gegeven om in 130 gevallen te onderzoeken of er inderdaad sprake is van uitkeringsfraude. Na een eerste analyse zijn 40 dossiers verder onderzocht, sinds half mei worden op basis hiervan 25 mensen opnieuw beoordeeld. We verwachten de eerste resultaten eind 2014. Omdat het hier vaak om psychiatrische ziektebeelden gaat, hebben we ook bij dit onderzoek psychiatrische expertise ingeschakeld.

Een vermoeden van fraude met arbeidsongeschiktheidsuitkeringen ontstond ook bij een onderzoek door de Inspectie SZW naar fraude door zorgverleners bij de indicatiestelling voor een persoonsgebonden budget (PGB) en zorg in natura. We zijn hierop 2 onderzoeken gestart. Beide onderzoeken zijn afgerond. Er zijn geen aanwijzingen gevonden van onrechtmatig handelen.