Tewerkstellingsvergunningen en –adviezen 2014

Werkgevers die personeel willen aannemen uit landen buiten de Europese Economische Ruimte (EER), moesten tot 1 april 2014 bij UWV een tewerkstellingsvergunning aanvragen. Vanaf 1 april 2014 kan een deel van de werkgevers een gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid aanvragen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). De IND vraagt UWV advies over het arbeidsmarktdeel. Vanaf april 2014 zijn 1.300 verzoeken om advies binnengekomen en 900 adviezen afgegeven.

UWV blijft aanvragen afhandelen voor een tewerkstellingsvergunning waarbij geen verblijfsvergunning nodig is. Dit geldt onder meer voor mensen die maximaal 3 maanden in Nederland blijven, voor mensen die al in Nederland verblijven, zoals asielzoekers of werkstudenten, en voor alle concernoverplaatsingen. UWV toetst de adviezen voor de IND en de aanvragen voor tewerkstellingsvergunningen op dezelfde gronden. In de eerste 8 maanden van 2014 ontvingen we 4.400 aanvragen voor een tewerkstellingsvergunning en handelden we er 4.500 af. Van de afgehandelde aanvragen is 81% gehonoreerd (3.700). We gaven 92% van de tewerkstellingsvergunningen binnen 5 weken af (doelstelling is 90%).

Ontslagaanvragen 2014

In de eerste 8 maanden van 2014 werden 34% minder ontslagaanvragen ingediend bij UWV dan de in de eerste 8 maanden van 2013. De tabel toont de uitkomsten van de ontslagaanvragen.

Filmpje: Bulgaren in Nederland

Filmpje: Bulgaren in Nederland Lees verder