Taskforce Wajong Werkt 2014

UWV zet in op het creëren van meer werkplekken voor Wajongers bij reguliere werkgevers. Dit doen we met het in maart gestarte initiatief Wajong Werkt, dat ondersteund wordt door prominenten uit bedrijfsleven, overheid, vakbonden en belangenverenigingen. Ondanks de slechte economische situatie vonden in de eerste 8 maanden van 2014 mede dankzij onze inspanningen 5.300 Wajongers een baan.

Om het aantal Wajongers bij reguliere werkgevers te verhogen, onderneemt Wajong Werkt de volgende activiteiten:

• Wij maken voor bedrijven inzichtelijk welke Wajongers in hun regio beschikbaar zijn voor werk, en wat zij kunnen.
  • We hebben alle Wajongers ingedeeld in categorieën (direct bemiddelbaar, op termijn bemiddelbaar, monitoring nodig, aan het werk en nazorg nodig, geen arbeidsvermogen). We verbeteren de opgestelde profielen en checken de categorisering van Wajongers zorgvuldig, zodat Wajongers nauwkeuriger kunnen worden gematcht met de werkgeversvraag. Voor Wajongers die al gedeeltelijk werken, stellen we geen nieuw profiel op. Op basis van deze verbeterslag tellen we nu in totaal 7.100 Wajongers die direct beschikbaar zijn voor werk en 248 beschikbare Wajongers met een Wsw-indicatie.
  • Om beter inzicht in de beschikbare Wajongers te krijgen, worden in de regio’s workshops en andere groepsactiviteiten georganiseerd. De Wajongers krijgen daar beter inzicht in hun eigen kwaliteiten en leren hoe ze zich beter kunnen presenteren.
  • Wajongers kunnen in hun cv op werk.nl aangeven dat ze Wajonger zijn en dat ze op zoek zijn naar Wajong-vacatures. Inmiddels hebben 3.100 Wajongers zich kenbaar gemaakt als Wajonger, 2.300 van hen hebben aangegeven dat ze op zoek zijn naar Wajong-vacatures. Deze aantallen zijn lager dan we eerder rapporteerden. Dit komt doordat eerder ook niet-Wajongers in de registratie waren opgenomen. We bekijken hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. Werkgevers kunnen vacatures die specifiek voor Wajongers bedoeld zijn, aanleveren op werk.nl en bij de werkgeversservicepunten. De werkgeversservicepunten koppelen Wajongers aan ingediende vacatures. Via de werkgeversservicepunten zijn 5.600 Wajong-vacatures ingediend. We willen bemiddelbare Wajongers zo goed mogelijk in beeld brengen voor geïnteresseerde werkgevers. Eind juli 2014 is het project ‘Wajong in beeld’ begonnen met het registreren en aanvullen van opleidinggegevens in het klantvolgsysteem Sonar. Via de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) ontvingen we gegevens over 68.000 opleidingen van 24.000 Wajongers. Eind augustus 2014 zijn daarvan 7.900 opleidingen geregistreerd. Eind 2014 willen we alle opleidingen hebben geregistreerd.

Aantal werkende Wajongers 2014

Ondanks de slechte economische situatie zijn we erin geslaagd om in de eerste 8 maanden van 2014 voor 5.300 Wajongers en baan te vinden. De tabel toont de ontwikkeling hierin.

Filmpje: Albert Heijn is de Quotumwet voor

Filmpje: Albert Heijn is de Quotumwet voor Lees verder