Online dienstverlening aan werkzoekenden 2014

Op werkdagen wordt onze website werk.nl zo’n 178.000 keer bezocht, dat is circa 3,7 miljoen keer per maand. Speciaal voor werkzoekenden ontwikkelen we online trainingen en webinars. Een webinar biedt de mogelijkheid in te spelen op actuele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en op specifieke behoeftes en wensen van werkzoekenden. Werkzoekenden wordt aan het begin van het webinar gevraagd waarin zij het meest geïnteresseerd zijn als het gaat om het vinden van werk. De antwoorden bepalen mede de inhoud van het webinar. Bij een webinar helpen 2 trainers in 1 keer maximaal 140 werkzoekenden. Werkzoekenden inspireren ook elkaar met eigen voorbeelden en situaties tijdens de chatsessie. Na afloop van het webinar ontvangen werkzoekenden een document met daarin alle gedeelde tips en informatie, zodat zij alles nog eens kunnen nalezen.

Werkzoekenden krijgen het advies om gebruik te maken van de online sollicitatietraining en kunnen het bijbehorende webinar ‘Hoe val ik op met mijn cv’ volgen. Na het webinar zijn klanten in staat hun cv zodanig te herschrijven dat hun kansen op werk groter worden. Werkzoekenden geven aan het prettig te vinden dat de sollicitatietraining en het webinar praktische handvatten en vernieuwende inzichten bieden. Er worden ook andere online trainingen aangeboden. De online training 'Vind een baan met social media' maakt deel uit van de standaarddienstverlening voor alle werkzoekenden, met of zonder uitkering. Hieraan is in augustus het webinar ‘Netwerken via Twitter’ toegevoegd. De training en het webinar helpen werkzoekenden zich bewust te worden van de kracht van sociale media bij het vinden van werk. Na de training en het webinar hebben de deelnemers via sociale media hun netwerk in kaart gebracht en geactiveerd, hun online profielen verbeterd, naar banen gezocht op social media en contact gelegd met recruiters en werkgevers. Voor de doelgroep 45-plus kennen we het webinar ‘Solliciteren met 20 jaar werkervaring’. Werkzoekenden krijgen na 8 weken werkloosheid via hun Werkmap een uitnodiging om deel te nemen aan dit webinar.

Ook de dienstverlening aan startende ondernemers gaan we deels digitaliseren. Mensen die vanuit een WW-uitkering willen starten als zelfstandige, kunnen straks gebruikmaken van een online training en 2 video’s. Van 21 juli tot eind oktober wordt deze nieuwe dienstverlening beproefd op de locaties Almere, Zwolle en Tilburg. Klanten die interesse hebben om te starten vanuit een uitkering, worden op deze vestigingen verwezen naar de online training, in plaats van naar de gebruikelijke voorlichtingsbijeenkomst. Na afloop van de training ontvangt de klant een bewijs van deelname. Dit document kan hij in de Werkmap uploaden, zodat het voor de adviseur duidelijk is dat de klant de voorlichting heeft gevolgd. Dit bewijs is nodig voor het aanvragen van een startperiode. Tijdens de pilot testen we of de online training een waardige vervanger is van de voorlichtingsbijeenkomst. Dit meten we door te kijken naar een aantal facetten, zoals de effectiviteit van het nieuwe klantproces, de effectiviteit van het werkproces en de klanttevredenheid. In november analyseren we de onderzoeksvragen. Op basis daarvan beoordelen we of we deze dienstverlening landelijk gaan uitrollen.

Eind 2013 zijn we gestart met de ontwikkeling van een online community voor en door werkzoekenden. De community is een online platform waarop werkzoekenden vragen kunnen stellen en met elkaar ervaringen, verhalen en tips kunnen uitwisselen in hun zoektocht naar werk. Uit onderzoeken blijkt dat klanten hieraan behoefte hebben. De community past bij het huidige dienstenpakket van UWV en draagt bij aan de zelfredzaamheid van werkzoekenden. In juli 2014 ging de pilotfase van start in 4 districten. Ondertussen hebben zich ruim 2.500 werkzoekenden aangemeld. Een deel daarvan neemt actief deel aan de community. Vanaf oktober wordt de community landelijk uitgerold en opengesteld voor alle werkzoekenden.