Mobiliteit en vitaliteit 2014

Door forse krimp van de structurele budgetten verdwijnen duizenden vaste arbeidsplaatsen. Veranderingen in de dienstverlening en de digitalisering zorgen daarnaast voor veranderingen in functiehuis en functie-inhoud. Ook hebben we te maken met de verhoging van de pensioenleeftijd. Juist dan is het van groot belang dat medewerkers werkfit, duurzaam inzetbaar en vitaal blijven. We zien het als onze opdracht om de medewerkers daarvoor goed toe te rusten en hun aanpassingsvermogen te versterken. Dat doen we samen met de medewerkers zelf. Het management speelt een belangrijke rol bij het stimuleren en ontwikkelen van mobiliteit en kan daarvoor gebruikmaken van diverse tools en specifieke trainingen. Ook vinden we het wezenlijk dat managers zelf het goede voorbeeld geven.

In de eerste 8 maanden van 2014 zijn initiatieven gestart die moeten bijdragen aan zowel het vergroten van de mobiliteit als het versterken van de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Zo is de communicatiecampagne ‘Blijf scherp op je toekomst’ van start gegaan. De campagne wijst medewerkers op de noodzaak om bewust en proactief in te spelen op hun toekomstige inzetbaarheid. We bieden hun daarvoor digitale middelen.

Ook is het Key-programma gestart. Dit programma is bedoeld voor talentrijke leidinggevenden en biedt hun gedurende 2 tot 3 jaar een op maat gesneden mix van opleiding en gerichte managementopdrachten.

Oplossingen voor boventallig verklaarde medewerkers tot en met april 2014

Tot en met augustus 2014 is al aan 4.009 medewerkers boventalligheid aangezegd. De tabel toont de oplossingen voor boventallige medewerkers tot en met augustus 2014.