Maatschappelijk verantwoord ondernemen 2014

UWV staat midden in de maatschappij en draagt bij aan het perspectief van zijn klanten. Wij streven ernaar dat ons handelen een positieve impact heeft op zowel mens, milieu als samenleving. Dit doen wij door met samen onze medewerkers, klanten en partners een duurzame bijdrage te leveren.

In de eerste 8 maanden van 2014 hebben we onder meer de volgende activiteiten uitgevoerd:

• UWV maakt sinds 2013 aan de hand van de MVO Prestatieladder zijn maatschappelijk verantwoord ondernemerschap inzichtelijk. De MVO Prestatieladder, die aansluit op de uitgangspunten van ISO 26000, kent 5 niveaus van certificering. Na het uitvoeren van een kwalitatieve verbeterslag zijn we sinds december 2013 conform onze doelstelling gecertificeerd op niveau 3. In 2014 wordt de systematiek van de MVO Prestatieladder bestendigd; het is onze doelstelling om certificering op niveau 3 van de MVO Prestatieladder te behouden. Hiertoe zijn in het derde kwartaal van 2014 de eerste interne audits gehouden. In het vierde kwartaal van 2014 wordt op basis van de interne audits een managementreview opgesteld. Deze review geeft inzicht in de realisatie van de beleidsvoornemens. Bij de aanbesteding voor binnenlands betalingsverkeer zijn mvo en social return als criteria opgenomen, waarbij aandacht wordt gevraagd voor de methode van de inclusieve arbeidsorganisatie. Bij die methode wordt bekeken of het mogelijk is een bestaande functie voor bijvoorbeeld een Wajonger aan te passen, of een geheel nieuwe functie te creĆ«ren door bijvoorbeeld bepaalde taken uit bestaande functies af te splitsen. De focus heeft in eerste instantie gelegen op het implementeren van de bancaire diensten per 1 juli 2014, maar we brengen de leverancier binnenkort in contact met onze professionals die een analyse zullen uitvoeren en mogelijkheden in kaart brengen.
  • We bieden arbeidsplaatsen aan Wajongers en andere mensen die moeilijk aan het werk komen. In de eerste 8 maanden van 2014 zijn er 16 Wajongers binnen UWV geplaatst in inclusieve functies.
  • In het eerste halfjaar van 2014 is een elektriciteitsbesparing gerealiseerd van bijna 18% ten opzichte van 2009.
  • Op 15 april 2014 zijn de UIL Awards uitgereikt aan UWV-leveranciers die een belangrijke bijdrage hebben geleverd op het gebied van innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Winnaars waren Trigion Beveiliging BV, Coors Interieurbouw BV, Maasmond Rotterdam BV en Securitas Beveiliging BV. De prijs voor maatschappelijk verantwoord ondernemen is gedeeld in de categorieĆ«n Milieu (Coors Interieurbouw NV) en Social Return (Securitas Beveiliging BV).

UWV biedt podium aan kunstenaars met arbeidsbeperking

UWV biedt podium aan kunstenaars met arbeidsbeperking Lees verder