Doelmatige uitvoerder 2014

UWV is een doelmatige uitvoerder. De uitvoeringskosten (het bedrag dat we uitgeven aan onder meer personeel, huisvesting en automatisering) zijn relatief laag. In de eerste 8 maanden van 2014 bedroegen de totale uitvoeringskosten van UWV € 1.191 miljoen. Dat is 6,5% van de programmakosten (het bedrag dat we uitgeven aan uitkeringen en sociale lasten).

In de periode 2002-2011 heeft UWV al ruim € 900 miljoen aan bezuinigingen gerealiseerd. We staan voor de opgave om ook in de periode 2012-2018 omvangrijke bezuinigingen door te voeren, voor ongeveer € 488 miljoen. Hiervan is tot en met 2014 al € 320 miljoen gerealiseerd. In de periode 2015-2018 komt daar nog eens € 168 miljoen bovenop.

Dat doen we onder meer door over te gaan van een fullserviceconcept naar selfservice, waarbij we onze persoonlijke face-to-face-dienstverlening steeds verder afbouwen en voor een groot deel vervangen door digitale dienstverlening.

Onze reguliere uitvoeringskosten (het bedrag exclusief bijzondere lasten, project- en frictiekosten) waren in de eerste 8 maanden van 2014 3,5% hoger dan in de eerste 8 maanden van 2013. De hogere werkloosheid in 2014 is de belangrijkste oorzaak van deze stijging.

Ondersteuning door UWV aan werkzoekenden levert geld op

Ondersteuning door UWV aan werkzoekenden levert geld op Lees verder